بهترین کود برای بونسای

بهترین کود برای بونسای

برای نگهداری درست و اصولی از بنسای باید به مواد مورد نیاز برای رشدش توجه کرد. اگر می‌خواهید بونسای شما رشد خوبی را داشته باشد، خرید بهترین کود برای بونسای را فراموش نکنید. برای اینکه بهترین کود را برای بنسای خود فراهم کنید، باید درباره مقدار و نحوه و زمان کود دادن به بنسای اطلاعات کافی داشته باشید. درباره کود مناسب حیوانی و یا شیمیایی برای بنسای می‌خوانیم. همچنین شما می‌توانید کود مخصوص بنسای را از فروشگاه گیاهامی خریداری کنید، برای خرید کود مخصوص بنسای می‌توانید به این دو صفحه مراجعه کنید:

کودمایع مخصوص بنسای فرمول یک 

کود مایع مخصوص بنسای کودینو

خرید بهترین کود برای بنسای از فروشگاه گیاهامی

درباره گیاه بونسای

اگر می‌خواهید درباره بهترین کود بونسای بدانید، بهتر است که اول درباره ویژگی‌ها و خصوصیات خود بونسای مواردی بدانید. بونسای از خلق ایده‌های جدید و نو در باغبانی در چین و ژاپن به وجود آمده است. از شیوه‌های گوناگون در پرورش برخی درختان در هرس کردن، ایجاد شده که سایزشان کوچک شده است.

بونساهای متفاوتی از درختانی چون نارون، شمشاد، جنسینگ و افرا و کاج سبک‌ها و انواعی از شمشادها به وجود آمد. در انتخاب بونساهای آپارتمانی بیشتر از گونه‌های درختان گرمسیری و یا نیمه گرمسیری استفاده و نگهداری می‌شود.

با وجود انواع مختلفی از بونسای‌ها می توان گفت که شیوه‌های مختلفی هم برای نگهداری آن‌ها وجود دارد. بعضی از بونسای‌ها را باید با احتیاط بیشتر در آپارتمان نگهداری کرد. مورد خیلی مهم در نگهداری از بونسای خرید بهترین کود برای بونسای است. تهیه مواد غذایی و مغذی برای گیاه بونسای بسیار اهمیت دارد. زیاد هرس کردن این گیاه، باعث می‌شود تا به کودهای حیوانی و گیاهی احتیاج پیدا کنند.

کود مناسب برای بنسای از گیاهامی

کود مناسب برای بنسای چیست؟

کود مناسب برای بونسای باید به گونه‌ای باشد که با شیوه زندگی این گیاه سازگاری داشته باشد. انواعی از کودها مثل، کود حیوانی، ارگانیک و شیمیایی وجود دارد که برای رشد بهتر گیاهان استفاده می‌شود. اما بونسای‌ها بیشتر به این مواد مغذی احتیاج دارند. خاک این گیاهان باید خیلی سبک باشد، پس از مواد مغذی برخوردار نیستند. پس با استفاده از کودها می‌توان مواد مغذی را برای گیاه بونسای فراهم کرد. البته مصرف کود حیوانی برای گیاه بونسای توصیه نمی‌شود. پس درباره کودهای شیمیایی صحبت خواهیم کرد.

انواعی از کودهای شیمیایی وجود دارد. ترکیبات هر کدام از آن‌ها دارای یکی از عناصر لازم برای گیاهان است. گیاه بونسای به خاطر  نوع به وجود آمدنش برای رشد خود به مواد خاصی نیاز دارد. برای انتخاب بهترین کود برای بونسای بهتر است که درباره نوع رشد بنسای بدانیم.

نیتروژن

نیتروژن یا همان ازت برای بهتر شدن عملیات فتوسنتز و هم چنین رشد برگ‌ها و جوانه زنی گیاهان کمک کننده است.

فسفر

فسفر تاثیر بسیار زیادی بر رشد ریشه‌ها دارد. فسفر از عوامل مهم در رشد گیاه بنسای است. طول عمر را در بنسای بیشتر می‌کند.

پتاسیم

گیاهان هم مانند انسان‌ها برای رشدشان به کلسیم نیاز دارند. پتاسیم یا همان پتاس در تامین کلسیم مورد نیاز گیاهان بسیار موثر است. پس در ترکیب بهترین کود برای بونسای این عنصر جای دارد.

آهن

آهن از عناصر مهم و ضروری در رشد بونسای هستند. کودهایی کخ برای بونسای‌ها مناسب هستند دارای آهن می‌باشند. آهن باعث تقویت و ایجاد انرژی در گیاه بونسای می‌شود.

روی

انسان برای سالم ماندن پوست و مویش به روی احتیا دارد. گیاه بونسای هم برای شادابی برگ‌ها و ساقه هایش به عنصر روی احتیاج دارد.

منیزیم

برای بهتر شدن وضعیت فتوسنتز، بهبود جذب پتاسیم آن‌ها، فعال‌سازی آنزیم‌ها و تامین پروتئین مورد نیاز گیاه بونسای به منیزیم نیاز است. این عنصر در رشد گیاه موثر است.

 منگنز

منگنز به بهتر جذب شدن فسفر و کلسیم کمک می‌کند. فرایند فتوسنتز هم با عنصر منگنز بهتر شده که رشد بهتری را در گیاه شاهد خواهیم بود.

بهترین ترکیب کود بنسای چیست؟

وجود عناصر فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و نیتروژن برای گیاه بونسای واجب است. اما بهترین کود بونسای باید مقدار زیادی نیتروژن داشته باشد. اندازه فسفر و پتاسیم هم در بعضی از گیاهان بونسای باید یکسان باشد. برای بعضی دیگر هم پتاسیم کمتر مناسب است. در واقع هر بنسای یک ترکیب خاصی از عناصر کود لازم دارد.

زمان کود دادن به بونسای

گیاهان بونسای دارای زمان بندی متفاوتی در کوددهی است. اما می‌توان در حالت کلی اینگونه گفت که در بهار و تابستان هر 15 روز یکبار باید کود مخصوص بونسای داده شود. در فصول سرد مثل پاییز و زمستان هم متفاوت است. فقط باید از فسفر ر این فصول در کوددهی به بونسای استفاده کرد. این نکته مهم است که بونسای‌هایی که در حال گل دادن و میوه دراوردن هستند، نباید کود داد.

نحوه کوددهی به بونسای

می‌توان با کودهای مایع و قرصی شیمیایی به گیاه بونسای کود داد. تنها تفاوت در کوددهی بونسای‌ها در روش کوددهی است. استفاده از کودهای مایع برای بونسای‌ها متداول‌تر است. کود مایع را با یک میزان مشخص وارد آب کرده و به بونسای داده می‌شود. کودهای قرصی هم به گونه‌ای هستند که روی سطح خاک قرار می‌گیرند. هر سری که عمل آبیاری انجام می‌شود، این کود وارد خاک می‌شود. حتما برای کوددهی برنامه منظم و مشخصی را داشته باشید.

روش‌های کوددهی به بونسای

  • اسپری کردن محلول بونسای به برگ‌ها
  • آبیاری درخت بونسای با کود مایع

 

مقدار مناسب کود بونسای

مقدار 10 میلی لیتر در یک لیوان اب مقدار مناسبی برای کوددهی به بونسای است. یک قاشق چایخوری از کود بونسای را در یک لیتر آب حل کرده و در بازه زمانی 15 روزه استفاده کنید.

عوامل مهم بر قیمت کود بنسای چیست؟

  • کود بونسای می‌تواند از تولیدات داخلی و یا خارجی (مانند کود بونسای گرین گروت ایتالیایی) باشد.
  • حجم بطری کود بونسای
  • شرکت سازنده کود بونسای که بر کیفیت تاثیرگذار است.
نکات مهم در کوددهی بونسای

گیاهانی که در حال رشد هستند، کوددهی را در هنگام رشد انجام می‌دهند. در طول مرحله رشد گیاه بونسای به مقدار قابل توجهی مواد مغذی نیاز دارد. با کوددهی ریشه‌ها قوی‌تر و برگ‌های بیشتر به وجود می‌آید. پس تغذیه بونسای با خرید بهترین کود برای بونسای بسیار حائز اهمیت است. بعضی از موارد مهم در کوددهی بونسای به صورت زیر است.

  1. مراقبت پس از کوددهی و چک کردن سلامت گیاه پس از کود دادن
  2. کوددهی در زمان مناسب
  3. انتخاب بهترین برند کود مانند برند گیاهامی
  4. انتخاب کود درست برای بونسای خود که بدانید در چه مرحله‌های از رشد قرار دارد. مثلا در مرحله روییدن قرار دارد یا در مرحله رشد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا