منو دسترسی

دلایل خراب شدن کاکتوس ها

1400/11/11 در ساعت 13:48:00

دلایل خراب شدن کاکتوس ها

دلایل خراب شدن کاکتوس ها

دلایل خراب شدن کاکتوس ها

افرادی که از گیاه کاکتوس در خانه نگهداری می کنند و یا علاقه مند به گیاه کاکتوس هستند، هیچ چیز بدتر از خراب شدن کاکتوس هایشان و از بین رفتن آن ها نیست. عوامل زیادی برای از بین رفتن کاکتوس ها دخالت دارند، که در این مقاله از دلایل خراب شدن کاکتوس ها را بر می شماریم. همراهمان باشید.

وجود بیماری قارچی در کاکتوس ها

وجود بیماری قارچی در کاکتوس ها

از دلایل خراب شدن کاکتوس ها و ساکولنت ها وجود بیماری های قارچی در گیاهان است. وجود بیماری قارچی از عوامل مهم در از بین رفتن کاکتوس ها هستند. در واقع می توانیم بگوییم که مهم ترین عامل از بین رفتن کاکتوس ها، همین بیماری قارچی است. بیش از 85 درصد از بین رفتن کاکتوس ها به خاطر وجود بیماری قارچی در کاکتوس ها می باشد.

با قرنطینه گیاهان کاکتوسی که به تازگی خریداری نموده اید و نگهداری درست و اصولی و آبیاری منظم، همچنین رعایت موارد بهداشتی می توان از ایجاد بیماری قارچی در کاکتوس ها جلوگیری کرد. نگهداری از گیاهان کاکتوس در جلوگیری از ابتلا آن ها به بیماری موثر است.

آبیاری زیاد کاکتوس ها

آبیاری زیاد در کاکتوس ها باعث از بین رفتن و پژمرده شدن گیاه کاکتوس می شود. اگر در کف گلدان شما سوراخ نداشته باشد و یا آبیاری زیاد باشد و ریشه ها در آب قرار گیرند و مرطوب شوند، باعث پوسیده شدن ریشه و گیاهان می شود.

در آبیاری کاکتوس ها باید دقت شود که منظم و روتین انجام شود. در فصلی که گباه در خواب است هم آبیاری زیاد انجام نشود. دقت کنید که در فاصله بین دو آبیاری خاک حتما خشک شده باشد. مقدار آبیاری گیاه کاکتوس و ساکولنت به نوع گیاه و اندازه و محل نگهداری گیاه بستگی دارد.

آبیاری کم در گیاهان کاکتوس

آبیاری کاکتوس

از دلایل خراب شدن کاکتوس ها می توان به آبیاری کم این گیاهان هم اشاره کرد. همان گونه که آبیاری زیاد باعث از بین رفتن و مردن گیاه می شود، آبیاری کم هم باعث می شود که گیاه از بین برود. با آبیاری کم گیاه کاکتوس، ریشه از بین می رود.

نور کم در گیاهان کاکتوس

کاکتوس ها به نور زیادی برای رشد نیاز دارند. اگر نور دریافتی از سمت گیاهان کم باشد، باعث می شود که گیاه به صورت علفی و باریک رشد کند. در ادامه گیاه از بین می رود.

نور زیاد در گیاهان کاکتوس

بیشتر کاکتوس ها در گلخانه پرورش پیدا کرده اند و خیلی نمی توانند نور و آفتاب زیاد را تحمل کنند. اگر گیاهان کاکتوس در برابر نور زیاد آفتاب قرار بگیرند، از بین می روند.

وجود خاک نامناسب در نگهداری از گیاهان کاکتوس

 خاک نامناسب در نگهداری کاکتوس

از دلایل خراب شدن کاکتوس ها می توان به عدم وجود خاک مناسب هم اشاره کرد. خاک مخصوص کاکتوس باید دارای زهکشی مناسب باشد و از خاک های سبک مثل ترکیب ماسه و پیت ماس استفاده کند. اگر خاک گیاه کاکتوس شما سفت و سنگین باشد، باعث می شود که آب زیاد در خود نگه دارد و ریشه بپوسد و از بین برود.

دمای بالا در نگهداری از کاکتوس ها

وجود دمای بالا در تگهداری از کاکتوس ها هم باعث از بین رفتن گیاه کاکتوس می شود و از دلایل خراب شدن کاکتوس ها است. درست است که کاکتوس ها می توانند دمای بالا را تحمل کنند اما اگر دما به بالای 50 درجه سانتیگراد برسد، بافت داخلی گیاه پخته شده و از بین می رود.

وجود دمای پایین در نگهداری از کاکتوس ها

بیشتر گیاهان دمایی تا 5 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. اما زمانی که دما به زیر صفر درجه برسد، بافت های داخلی گیاه به دلیل وجود آب درون آن ها دچار یخ زدگی می شوند. در نتیجه گیاه از بین می رود.

نداشتن آگاهی از نیازهای گیاه کاکتوس

کاکتوس هم چون گیاهان دیگر دارای خصوصیات ویژه و خاصی هستند. باید نیازهای مختلف در گیاهان را شناخت و با توجه به آن ها به گیاه رسیدگی کرد.در نتیجه عمر گیا کاکتوس شما بیشتر می شود. به کاکتوستان عشق بورزید و با آن ها با محبت و دلسوزی رفتار کنید.

گلدان مناسب برای کاکتوس ها

حال که درباره دلایل خراب شدن کاکتوس ها مهمترین نکات را بیان کردیم خوب است برای نگهداری از کاکتوس، بهترین و مناسب ترین گلدان را هم بشناسیم. به هر حال از دلایل مرگ کاکتوس ها و از بین رفتن گیاه کاکتوس شما نگهداری و مراقبت کم و غیر اصولی است.

در انتخاب گلدان مناسب کاکتوس باید گفت که  گلدانی را انتخاب نمایید که اجازه خشک شدن سریع به خاک را بدهد. گلدانی مناسب برای کاشت و نگهداری از کاکتوس است که اجازه تنفس به گیاه را بدهد. گلدان های سرامیکی و سفالی مناسب تر هستند. اما از هر نوع گلدانی هم می توان استفاده کرد فقط اینکه زهکشی خوبی را گلدان داشته باشد. مثلا از گلدان های پلاستیکی هم می توان استفاده کرد که بسیار هم سبک هستند وجا به جایی راحتی دارند.

بعد از انتخاب گلدان مناسب باید در کف آن سوراخ ایجاد نمایید. همچنین با استفاده از فیلتری یا سوراخ های کوچک و ریز، از خروج خاک جلوگیری نمایید.

در نهایت اینکه

برای داشتن کاکتوس هایی زیبا و سالم باید مراقبت ها را از این گباه داشته باشید. نکات مهم در نگهداری از کاکتوس را به کار بندید و به ان ها عشق بورزید. خرید انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی و خرید بذر در انواع گل ها و گیاهان را می توانید از وبسایت گیاهامی داشته باشید.  

سوالات متداول دلایل خراب شدن کاکتوس ها

دمای مناسب برای نگهداری از کاکتوس ها چیست؟

بالاترین دمایی را که کاکتوس ها در اغلب واریته ها می توانند تحمل کنند  تا 40 درجه سانتی گراد در روز و 25 درجه سانتی گراد در شب می باشد.

آبیاری کاکتوس ها به چه صورت است؟

اگر خاک کاکتوس ها خشک است فقط تا حدی که خاک خیس شود، آب دهید و نه اینکه خاک از آب اشباع شود.

تعویض گلدان کاکتوس ها هر چند وقت باشد بهتر است؟

بهتر است که تعویض گلدان کاکتوس ها به طور سالیانه انجام شود و فرصت مناسبی است که خاک را بررسی نمایید تا از وجود حشرات و گندیدگی به دور باشد.


بهترین خاک برای کاکتوس چیست؟

1400/06/17 در ساعت 15:27:00

برای گیاه کاکتوس ترکیبات خاصی از خاک وجود دارد که همه زمینه علمی دارند. در این مقاله درباره مطلب بهترین خاک برای کاکتوس چیست؟ می خوانیم.

بهترین خاک برای کاکتوس چیست؟
نظر جدید
0%

سبد خرید