منو دسترسی
کاشت بذر لوبیا

روش کاشت بذر لوبیا سبز

لوبیا سبز در شرایط خاص بسیار از خود حساسیت به خرج می دهد. پس مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب درباره روش کاشت بذر لوبیا سبز و نگهداری از آن را که خیلی سخت هم نیست آموزش می دهیم.

لوبیا سبز را باید هر روز آبیاری کرد و شرایط نگهداری آن را حفظ کرد. اما در کل کاشت بذر لوبیا سبز نسبتا ساده است که در بهار و تابستان انجام می شود.

دو نوع لوبیا سبز داریم. یکسری پا کوتاه هستند و یکسری پا بلند هستند. هر دو از این موارد در شرایط یکسان کاشت می شوند و نگهداری یکی دارند. نوع لوبیا در روش کاشت آن مهم نیست. مهم روش کاشت و طرز کاشت است.

آماده سازی زمین کاشت بذر لوبیا سبز

ابتدا یک نوع یا واریته از لوبیا سبز را برای کاشتن انتخاب کنید. فقط به این نکته توجه کنید که لوبیا سبز پا کوتاه به صورت افقی کاشت می شود و لوبیا سبز پا بلند با ارتفاع بلند و در حالت عمودی قرار گرفتن نیاز دارد.

در کاشت بذر لوبیا سبز بهتر است که یک نقطه آفتابی را انتخاب کنید. لوبیا سبز یرای رشد خودش به نور آفتاب نیاز دارد تا سبز شود. محلی را برای کاشت بذر لوبیا انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. لوبیا سبز در جاهای مرطوب خیلی خوب رشد نمی کند. منطقه ای را انتخاب کنید که نور خوب و کافی داشته باشد.

بهتر است خاک را اصلاح کنید. البته اگر لازم بود این کار را انجام دهید. لوبیا سبز در خاک لومی رشد می کنند و خاک رسی و سنگین و شنی حتما باید قبل از کاشت بذر اصلاح شوند. خاک را با مواد آلی اصلاح کنید.

خاک لومی تیره است و حالت خرد دارد. می توانید با فشار دادن خاک آن را بین دستان خودتان امتحان کنید. خاک لومی مانند یک توپ باقی می ماند اما شنی کاملا از هم جدا می شود. خاکی که قصد دارید در آن بذر لوبیا را بکارید باید از علف های هرز و تکه های ریشه عاری باشد.

برای رشد خوب لوبیا باید کود را به خاک اضافه کنید تا مواد مغذی به گیاه برسد. استفاده از کودهای نسبتا متعادل هم کفایت می کند. باعث می شود تا محصول بیشتری تولید شود. بهتر است غلظت فسفر کود بیشتر از نیتروژن و پتاسیم باشد.

بهترین زمان برای کاشت لوبیا سبز این است که یخبندان تمام شده باشد و هوا گرم شده باشد. حداقل دمای خاک باید 48 درجه فارنهایت یا 9 درجه سانتیگراد باشد و اگر دمای خاک از این کمتر باشد، بذر ممکن است که جوانه نزند. حتی در شب هم بذرها ممکن است نتوانند خوب جوانه بزنند. برای کاشت بذر لوبیا سبز بهتر است 10 تا 12 هفته قبل از اولین یخبندان پاییز این کار را انجام دهید. زمان یخبندان در هر منطقه متفاوت است.

بهترین درجه خاک برای جوانه زدن بذرهای لوبیا 55 درجه فارنهایت و 12 درجه سانتیگراد است. هنگامی که لوبیا سبز به مرحله ظهور می رسند باید دما تا 25 درجه فارنهایت باشد.

عمق کاشت بذر لوبیا در خاک

باید هر بذر لوبیا را در عمق یک تا دو اینچ یا 2 تا 5 سانتی متر در خاک بکارید. حدودا هم بین 5 تا 10 سانتی متر هم فاصله داشته باشند. سپس خیلی آرام بذرها را روی خاک بریزید. اگر خاک مقداری حالت شنی دارد، بذرهای لوبیا را کمی عمیق تر از حالت گفته شده در خاک بکارید.

برداشت مستمر لوبیا سبز

هر دو هفته یکبار بذرهای لوبیا سبز اضافی را بکارید تا برداشتی مستمر داشته باشید. با این کار در تمام تابستان و پاییز برداشتی مستمر را می توانید داشته باشید.

اگر در حال برداشت لوبیا سبزها هستید، کاشت بذرهای جدید را به وقت دیگری موکول کنید.

این مورد بسیار مهم است که اگر آب و هوا خیلی گرم باشد، باعث جوانه زدن و تشکیل غلاف زودرس در لوبیا سبز می شود. اگر در منطقه ای گرم هستید، بهتر است که در فصول و ماه های گرم سال، کاشت لوبیا را متوقف کنید.

آبیاری گیاهان لوبیا سبز به چه صورت است؟

گیاه لوبیا سبز باید به طور مستمر آبیاری شود. زمان آبیاری هم باید در صبح باشد. در روزهایی که هوا بارانی و یا ابری است بهتر است آبیاری انجام نگیرد. آبیاری در روزای آفتابی صورت گیرد. طوری که رطوبت شاخ و برگ گیاهان را در آب غرق نکند.

آفات و بیماری در کاشت بذر لوبیا سبز

چند مورد از آفات و بیماری ها وجود دارد که محصول لوبیا سبز قربانی آن می شود. بهتر است در صورت نیاز از حشره کش ها و سم ها و قارچ کش ها استفاده کنید. شته ها، کرم های ریز و برنده علاقه زیادی به از بین بردن گیاه لوبیا سبز دارند. لوبیا سبز در برابر کپک سفید و ویروس موزاییک ضعیف عمل می کند.

برداشت لوبیا سبز

لوبیا سبز باید در مرحله نارسی چیده شود. غلاف ها باید سفت و محکم باشند. شما می توانید دانه ها را از گیاه جدا کنید. نباید اجازه دهید که درون دانه ها کاملا سفت شود. وقتی لوبیا اندازه یک مداد کوچک شد می توانید آن را برداشت کنید.

سخن آخر

برای خرید بذر لوبیا می توانید از سایت گیاهامی اقدام کنید. بذر لوبیا در بسته ای آلومینیومی به قیمت 7000 تومان به فروش می رسد. برای داشتن محصول خوب پس از انتخاب بذر، باید مراحل کاشت و انتخاب زمین و دمای مناسب طبق اصول انجام شود.



افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید