منو دسترسی
نحوه استفاده کود مایع گیاهان آپارتمانی

نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی

گیاهان برای رشد بهتر به عواملی چون نور کافی، بستر مناسب و خاک غنی و شرایط محیطی خوب نیاز دارند. در این مقاله به طور جداگانه به نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی و مواد مغذی برای گیاهان و گلهای آپارتمانی می خوانیم.

کوددهی گیاهان خانگی

کوددهی گیاه

نباید از اهمیت کوددهی به گلها و گیاهان غافل شد. باید گیاهان تغذیه خوبی داشته باشند تا رشد و نمو خوبی را شاهد باشیم. گیاهانی که در محیط باز مانند مزارع و دشت ها و باغچه و باغ رشد می کنند به طور طبیعی مواد مغذی را دریافت می کنند. طبیعت باران را فراهم آورده که با استفاده از ریشه های خودشان مواد غذایی را از خاک می گیرند. اما خاک گلدان به دلیل محدودیت محیطی به خودی خود، فاقد مواد مغذی است و باید توسط کودها تامین گردد.

اگر گیاهی بخواهد رشد خوب و مطلوبی را داشته باشد باید 16 عنصر غذایی و مغذی برایش فراهم گردد. این عناصر از هوا و آب و خاک تامین می گردد. یعنی گیاه باید بسیاری از عناصر غذایی را توسط خاک به دست آورد.

سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن از راه هوا برای گیاهان تامین می گردد. یعنی 13 عنصر مهم دیگر در رشد گیاه باید از طریف خاک تامین شود. از این عناصر می توان به  نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد با عنوان عناصر پرمصرف و آهن، روی، منگنز، مس، بور، کلر و مولیبدن با نام عناصر كم مصرف اشاره داشت که از طریق کوددهی باید تامین گردد.

کودهای مختلفی برای تامین مواد مغذی وجود دارد که می توان به کود مایع، قرصی، پودری و گرانوله اشاره کرد. در بین انواع کودها بهترین کود، کود مایع است. دیگر کودها، توریع یکنواختی ندارند و کنترل رها سازی در خاک گلدان و همچنین متناسب نبودن کود برای گیاهان آپارتمانی نمی توان استفاده کرد. مثلا کودهای گرانوله برای فضای باز تهیه شده اند نه خاک گلدان.

کود مایع برای گیاهان خانگی

کود مایع برای گیاهان خانگی

گیاهان و گلهای آپارتمانی با توجه به نوع گیاه و دستورالعمل ها و پس از هربار آبیاری ممکن است به کوددهی احتیاج داشته باشند. برای کوددهی یه گیاهان آپارتمانی باید اصول و نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی را درست بدانید.

مثلا بعضی از گیاهان و گلهای خانگی به کوددهی بیشتر و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. با کود مایع می توان منابع غذایی گیاهان را کامال کنترل کرد. بر اساس نیاز گیاه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی صورت می گیرد. مثلا برخی از گل ها و گیاهان هستند که در زمستان خیلی رشد ندارند و مقدار کمتری به مواد مغذی نیاز دارند و کوددهی زیاد نمی خواهد. اما در هنگامی که گیاه رشد زیادی دارد باید کوددهی را بیشتر کرد و مواد مغذی بیشتری را برای گل و گیاه در حال رشد تامین کرد. کودها دارای مواد مغذی از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که برای تکامل و رشد گیاهان لازم است.

نیتروژن برای رشد شاخ و برگ گیاهان استفاده می شود. فسفر برای رشد ریشه مورد استفاده قرار می گیرد و پتاسیم باعث به وجود آمدن شکوفه های بزرگ تر و سالم تری می شود.

در کود مایع عناصر مهم و ضروری دیگر چون آهن، پتاسیم، منیزیم و کلسیم وجود دارد که تاثیر بسیاز زیادی در رشد گیاه دارند. بر روی برچسب کودها مقدار مواد مغذی و عناصر لازم و اینکه چه عناصری در کود وجود دارد آمده است.

دستور و مراحل استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی

برای رشد بهتر گیاهان و گلهای خانگی خود باید نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی را اصولی بدانیم. کود مایع از طریق ریشه جذب می شود. برای این کار باید 5 میلی لیتر از کود مایع را در آب ترکیب کرده و گیاهان و گل ها را توسط آن آبیاری کنید. این عمل باید در فصل بهار و تابستان و پاییز هر هفته انجام شود. در فصل زمستان هم ماهی یکبار این کار را انجام دهید.

مزیت استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی

مزیت استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی

  • استفاده از کود مایع سبب می شود تا کمبود مواد مغذی در خاک را جبران کنند.
  • تسریع در ریشه دهی گیاهان
  • تحریک کردن رشد رویشی در گل و گیاه
  • بهبود سلامت گل و گیاه
  • کمک به شوک ناگهانی که در اثر جا به جایی گل و کدانن صورت می گیرد.
  • بهبود ظزفیت تبادل کاتیونی در خاک گلدان آپارتمانی

زمان مناسب استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی

برای کوددهی گل و گیاه باید به سن آن ها هم توجه کرد. توجه به نوع گیاه هم برای انتخاب زمان مناسب کوددهی مهم است. کوددهی برای گیاهان جوان تر، کمتر صورت می گیرد و گیاهانی که رشد بیشتری را دارند باید کوددهی بیشتری داشته باشند. در استفاده از کود، مقدار مناسب انتخاب شود تا به گیاه ضربه وارد نشود و آسیب نبیند. اگر گیاه جدیدی را خریداری کردید و یا جا به جایی انجام دادید، یک ماه باید بگذرد و سپس کوددهی را شروع نمایید.

سخن آخر

در نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی باید به موارد مهمی چون زمان کوددهی و مقدار کوددهی دقت شود. اگر کوددهی انجام نشود و یا اصولی صورت نگیرد، باعث اختلال در سلامتی گل و گیاه آپارتمانی می شود. تغییر رنگ برگ ها و زرد شدن نوک برگ ها و رشد ناقص در برگ ها و گیاه، زردی در برگ های جوان، از نشانه های کوددهی نادرست به گیاه آپارتمانی است. بهترین کودها و بسترهای کاشت و خرید بذر مرغوب را از فروشگاه اینترنتی گیاهامی داشته باشید. 

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید