منو دسترسی
کاربرد سم علف کش چیست

کاربرد سم علف کش چیست؟

علف کش ها برای از بین بردن علف های هرز کاربرد دارند. علف کش ها موادی شیمیایی هستند که انواع علف های مضر را از بین برده و به همان اندازه تنوع در نوع علف کش ها وجود دارد. در این مطلب درباره کاربرد سم علف کش می خوانیم.

برای اینکه درباره چگونگی استفاده از علف کش ها بدانید، باید روی برچسب آن ها را بخوانید. چگونگی استفاده موثر و ایمن از علف کش ها بر روی برچسب آن ها نوشته شده است. خیلی به این مورد دقت شود که استفاده از علف کش ها بر اساس نوشته و دستور روی برچسب باشد تا خسارت وارد نشود.

طبقه بندی علف کش ها بر اساس محل طبقه بندی شان می باشند. اما طبقه بندی با استفاده از مکانیسم اثر (MOA) ثابت می کند که اولین آنزیم، پروتئین یا مرحله بیوشیمیایی می باشد که در گیاه بعد از اینکه مورد استفاده قرار گرفت، تحت تأثیر قرار می گیرد.

انواع سم علف کش

انواع سم علف کش

سموم علف کش را می توان به دو دسته انتخابی و غیر انتخابی تقسیم کرد. از انتخابی ها هستند که فقط علف های هرز را از بین می برند و به دیگر گیاهان هیچ آسیبی وارد نمی کند. بر روی برچسب این سموم نوشته شده است که چه علف هایی از بین می رود و به چه گیاهانی هیچ آسیبی وارد نمی شود. کاربرد سم علف کش به نوع آن ها بستگی دارد. اینکه در کدام دسته قرار می گیرد.

سم علف کش غیرانتخابی همه گیاهان را از بین می برد. این مورد برای استفاده در چمن ها و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این سم عمل پاک سازی در باغ ها برای کاشت گیاهی جدید استفاده می شود.

سم هایی که از نوع انتخابی هستند به سموم پیش از رویش و پس از رویش گیاه می توان دسته بندی کرد. علف هایی که پیش از رویش به خاک اضافه می شوند، پس از رشد نهال های تازه و جوان خیلی زود از بین می روند.

سم های پس از رویش هم بر روی شاخ و برگ گیاه تاثیر می گذارند. یعنی روی اندام های بیرونی تاثیر می گذارند. در بافت گیاه هم جمع می شوند.

بهترین زمان استفاده از سم علف کش

سموم علفی که پیش از رویش کاربرد دارند اغلب در زمانی پیش از جوانه زدن علف هرز در اواخر زمستان و اوایل بهار مورد استفاده قرار می گیرند. اما سموم پس از رویش در اواخر بهار و پس از اینکه گیاه رشد کرد مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی می خواهید از ترکیبات سموم علف کش استفاده کنید، گیاهانی را که نمی خواهید با سم برخورد داشته باشند را مراقبت کنید. می توانید سم کش هایی را استفاده کنید که به گیاهان باغ شما آسیبی وارد نمی کند. کاربرد سم کش در ابن نوع این است که فقط علف های هرز را از بین می برد.

چگونه از علف کش استفاده کنیم؟

سم علف کش

بعضی از علف کش ها هستند که به خاک اضافه می شوند و توسطریشه و یا شاخه گیاه جذب می شوند. کاربرد سم علف کش در این جا این است که تیمار کرده و پیش از کاشت و قبل از رویش مورد استفاده قرار می گیرد. عوامل مختلفی هستند که بر اثر بخشی سم علف کش بر خاک و یا گیاه موثر واقع می شوند.

دو مکانیسم است که باعث می شود، علف های هرز، علف های کش ها را جذب کنند. این دو مکانیزم فعال و غیرفعال هستند. جذب علف کش در کلوئیدهای خاک یا مواد آلی بیشتر مواقع میزان قابل دسترس برای جذب علف های هرز را کم و کمتر می کند. موقعیت این سموم در لایه های خاک نیز خیلی مهم است که می تواند به صورت مکانیکی و در اثر بارندگی ایجاد شود. این سموم در وی سطح خاک با چندین پروسه قرار می گیرند که در دسترس بودنشان را کم می کند.

اکثر سم های علف کش که در خاک استفاده می شوند از طریق شاخه های گیاهان و ریشه آن ها جذب می شوند. ممکن است موجب مرگ و از بین رفتن آن ها شود.

ماندگاری سم علف کش چقدر است؟

وقتی صحبت از کاربرد سم علف کش می شود باید درباره زمان ماندگاری این سموم هم دانست. بعضی از علف کش ها در زمان کمی از استفاده خنثی می شوند. که دارای فعالیت باقی مانده کمی می شوند. از دلایل این اتفاق می تواند بارندگی و وجود رطوبت خاک باشد. سم علف کشی که کاربردی با باقی مانده زیاد دارد، برای زمان طولانی در خاک ماندگاری دارد. بعضی از ترکیباتی که حالت باقی ماندگی دارند می توانند برای همیشه زمین را عقیم کند.

ماندگاری سم علف کش

نکات مهم در کاربرد سم علف کش چیست؟

بیشتر سموم علف کش برای انسان و حیوان بی ضرر هستند اما ممکن است برخی گیاهان غیر هدف و حشرات را از بین ببرند. مخصوصا اگر کاربرد علف کش به صورت هوایی صورت بگیرد.

گاهی فقط باید ا استفاده از سم علف کش از شر علف های هرز سخت و مقاوم راحت شد. ابتدا روش های دیگر را امتحان کنید اگر جواب نداد از سم علف کش استفاده کنید.

در روزهای بادی و نزدیک به آب های جاری از استفاده سموم علف کش خودداری نمایید.

 از ماسک محافظ و دستگکش در هنگام کار با علف کش استفاده کنید.

کودکان و حیوانات در محوطه سم پاشی نباشند.

به اندازه نیازتان از سم علف کش خریداری کنید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

بعضی از سم کش ها ایجاد بثورات پوستی و حتی مرگ دارند. که البته در اثر مواجهه زیاد محیطی و شغلی صورت می گیرد.

علف کش ها می توانند در برخی مواقع و شرایط از طریق شستشو منتقل به آب های زیرزمینی شوند.

مقاومت علف های هرز به علف کش ها چگونه است؟

گاهی مقاومت هلف های هرز آنقدر زید است که به یک دغدغه فکری و نگرانی تبدیل شده است. علف های هرز در مقابل بسبری از علف کش ها می توانند مقاومت نشان دهند. کشاورزان سیستم استفاده چرخشی از علف کش ها را برای از بین بردن علف های هرز مقاوم به کار می گیرند. هلف های هرز مقاوم روز به روز در حال گسترش هستند و فقط با یک مدیریت مناسب می توان از این شرایط پیشگیری به عمل آورد.

سخن آخر

در این مقاله با انواع سم علف کش و کابرد سم علف کش آشنا شدیم. حال این امکان برایتان فراهم است که برای تهیه بهترین سموم علف کش با بهترین کیفیت و قیمت می توانید از سایت فروشگاهی آنلاین گیاهامی خرید نمایید. محصول خریداری شده توسط مشتری درب منزل تحویل داده می شود و برای همه مناطق و شهرهای ایران امکانپذیر است.

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید