منو دسترسی
خرید بهترین خاک برای کاکتوس

بهترین خاک برای کاکتوس چیست؟

برای گیاه کاکتوس ترکیبات خاصی از خاک وجود دارد که همه زمینه علمی دارند. در این مقاله درباره مطلب بهترین خاک برای کاکتوس چیست؟ می خوانیم.

اینکه خاک کاکتوس چه باشد و از چه ترکیباتی تشکیل شده باشد به اندازه کاکتوس، نوع کاکتوس، رطوبت و دما بستگی دارد. در وقع اینکه نوع خاک کاکتوس و ترکیب مناسب خاک برای کاکتوس بستگی به این دارد که در چه منطقه ای هستید. اما در شرایط کلی می توان خاک مناسبی که برای کاکتوس وجود دارد را به فرمول زیر بیان کرد که در همه مناطق قابل استفاده است.

ترکیب مناسب برای خاک کاکتوس

فرمول بهترین خاک برای خاک کاکتوس که در همه شرایط می توان از آن استفاده کرد، 70 درصد ماسه، 20 درصد پیت ماس و 10 درصد ورمی یا گود گاوی استریل است. ممکن است که تهیه کود گاوی کهنه کمی سخت به نظر برسد، اما باید بدانید که این ترکیبب برای گیاه شما معجزه می کند. با وجود کود گاوی کهنه و استریل گیاه کاکتوس شما رشد زیادی پیدا می کند. در مقابل اگر کود حیوانی استریل نباشد، باعث به وجود آمدن لکه های سیاه و تیره ای بر روی گیاه می شود.

بهتر است برای استریل کردن کود گاوی قبل از استفاده آن را با قارچ کش و حشره کش استریل کنید. در این صورت دیگر گیاه شما آسیب ندیده و رشد خوبی را هم خواهد داشت.

ماسه

ماسه

مهم ترین عاملی که در رشد کاکتوس ها وجود دارد، ماسه است. وجود ماسه در بهترین خاک برای کاکتوس بسیار حیاتی است. اما اگر بخواهیم بهترین نوع آن را برای خاک کاکتوس ها انتخاب کنیم بهتر است بگوییم که نوع رودخانه ای آن از همه مناسب تر است. ماسه رودخانه ای از آهک و نمک عاری است و این عامل مهم در مناسب بودن آن و انتخاب آن برای خاک کاکتوس ها است.

اگر ماسه هایی که از کوه ها و یا معادن هستند را انتخاب می کنید اول بدانید که برای این کار مناسب نیستند و دوما بهتر است در صورت استفاده آن را با آب بشویید تا خاک ان خارج شود. بهترین سایز ماسه بین 2 تا 5 میلی متر است. ماسه هیچ ماده مغذی ندارد و باید از دیگر ترکیباتی که مواد مغذی دارند استفاده شود.

پیت ماس

پیت ماس

از پیت ماس های درجه یک برای و خارجی می توان برای بهترین ترکیب خاک کاکتوس استفاده کرد. پیت ماس دارای مواد مغذی است ولی مقدار آن خیلی زیاد نیست.

ورمی کمپوست

مصرف بیش از اندازه این ماده برای خاک باعث می شود تا ریشه گیاه بپوسد. باید مقدار آن 10 درصد باشد و بیشتر از این اندازه هم نباشد تا آسیبی به گیاه شما وارد نشود. با این ترکیب دیگر نیازی نیست که در این ترکیب سنگریزه کف گلدان بریزید.  این ترکیب زهکشی بالایی دارد.

زهکشی خوب در ترکیب خاک باعث می شود تا آبی در خاک باقی نماند و ریشه گیاه هم خشک نشود. دیگر مورد این است که پشه سیاه که باعث آسیب رساندن به ریشه گیاه می شود هم در این ترکیب خاک نابود شده و نمی تواند زندگی کند.

خرید خاک گلدان مناسب برای کاکتوس

برای خرید بهترین خاک برای کاکتوس به موارد زیر دقت کنید.

  • خرید ماسه و پیت ماس و ورمی کمپوست را هم می توانید با هم و هم جدا جدا انجام دهید و در نهایت با هم با درصد مناسب ترکیب کنید.
  • تهیه خاک کاکتوس به صورت جدا جدا هزینه کمتری دارد.
  • اگر کاکتوس شما از انواع بیابانی است، بهتر است ماسه و شن و خاک را با هم ترکیب کنید اما اگر از نوع استوایی است از پیت بیشتری استفاده کنید.
  • از همان ابتدا به ترکیبات خاک و مقدار دقیق آن دقت داشته باشید.
  • اسیدیته خاک بالا نباشد.
  • خاک کمترین رطوبت را باید داشته باشد.
  • کاکتوس ماسه خالی را اصلا دوست ندارد.

آیا می توان خاک کاکتوس را پس از مدتی عوض کرد؟

تعویض خاک کاکتوس

در حالت عادی کاکتوس ها اصلا نیازی به تعویض خاک ندارند اما اگر نشانه هایی از حال بد گیاه مثل بی حالی و پژمردگی را در ان مشاهده کردید، بهتر است که خاک گلدان تعویض شود. اگر حال بد گیاهتان به دلیل خاک باشد، خیلی زود باید نسبت به تعویض خاک اقدام کنید. در واقع اگر عواملی مثل قبرچ گیاه و یا رطوبت زیاد خاک در آن حدی نیست که ضرری به گیاه برسد، بهتر است که نسبت به تعویض خاک گلدان اقدام کنید.

نکات مهم در ترکیب بهترین خاک برای کاکتوس

بعد از اینکه ترکیبات مناسب برای خاگ کاکتوس را تهیه کردید، باید آن را روی شعله و حرارت قرار دهید تا رطوبت آن کاملا از بین برود. بعد با قارچ کش ها خاک را استریل کنید. اصلا از خاک برگ و باغچه برای گیاه کاکتوس استفاده نکنید.

بهترین مکمل برای خاک کاکتوس چیست؟

زغال از بهترین مکمل ها برای بهترین خاک کاکتوس می باشد. زغال خاصیت غیرقارچی دارد که با هر بار آبیاری گیاه، خاک قارچ کشی می شود. در این صورت نیاز هم به قارچ کشی شیمیایی ندارید. احتمال اینکه گیاه شما قارچی شود هم خیلی کم می شود. زغال مقدار زیادی پتاس دارد که به رشد گیاه کاکتوس خیلی کمک می کند.

عنوان ماژول

توضیحات ماژول در این قسمت قرار میگیرد

مهم ترین ویژگی انواع خاک کاکتوس چیست؟
مهم ترین ویژگی انواع خاک کاکتوس چیست؟

دارای زهکشی بالایی باشد. کاکتوس ماسه خالی را هم دوست ندارد. اسیدیته خاک هم زیاد نباشد. 

خاک کاکتوس را چه وقت عوض کنیم؟
خاک کاکتوس را چه وقت عوض کنیم؟

کاکتوس ها با عوض کردن خاک خیلی رابطه خوبی ندارند ولی اگر ریشه ها زیاد باشند بهتر است تعویض خاک و گلدان صورت گیرد.

مناسبترین فصل برای تعویض خاک گلدان کاکتوس چه وقت است؟
مناسبترین فصل برای تعویض خاک گلدان کاکتوس چه وقت است؟

فصل بهار یا اواخر تابستان زمان خوبی برای تعویض خاک و گلدان کاکتوس است. 

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید