منو دسترسی
روش تکثیر گیاهان آپارتمانی

روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی

وقتی از یک گیاه مادر از روش های مختلف یک گیاه کامل تولید شود یعنی عمل تکثیر صورت گرفته است. روش های تکثیری که بتوان در خانه انجام داد، گرفتن قلمه، استفاده از ساقه زیرزمینی، پاجوش یا پاگیاه و خوابانیدن ساقه را می توان نام برد. زمان تکثیر گیاهان آپارتمانی در فصول بهار و تابستان است.

روش های تکثیر گیاهان خانگی و آپارتمانی

گیاهان مختلف با روش های مختلف تکثیر پیدا می کنند. ممکن است که حتی بتوان یک گیاه را با روش های مختلف تکثیر کرد و گاهی هم فقط یک روش مناسب تکثیر گیاهان است. روش های تکثیر در گیاهان مختلف به شرح زیر است.

پاگیاه

بعضی از گیاهان در کنار ساقه اصلی خودشان یک گیاه کوچکتر را رشد می دهند. این پاگیاه همه ویژگی های یک گیاه مادر را دارد. تفاوتی که در گیاه مادر و پاگیاه وجود دارد، اندازه است که پاگیاه از گیاه مادر کوچکتر است. تکثیر در گیاهان آپارتمانی باید با دقت انجام شود. مثلا باید دقت کنید که گیاه کوچک یا همان پاگیاه به اندازه کافی ریشه داشته باشد. اگر ریشه کم باشد نمی تواند خوب رشد کند و یا زنده بماند.

بهتر است پاگیاهی انتخاب شود که مدتی عمر کرده و به اندازه کافی هم رشد کرده است. وقتی پاگیاه به اندازه کافی رشد خود را کرد با یک چاقوی تمیز و استریل شده آن را از گیاه مادر جدا نمایید. بعد به یک گلدان با خاکی تازه منتقل کنید. سایر اقدامات نگهداری مثل نگهداری از گیاه مادر باشد.

برخی از گیاهان که می توانند با روش پاجوش تکثیر پیدا کنند به شرح زیر است.

  • تیلاندزیا
  • آلوئه ورا
  • آچوریا
  • هاوورتیا
  • پیله ای قاشقی
  • تاج کمالی
  • گلدان نقره ای

روش گیاهیچه در تکثیر گیاهان خانگی

تکثیر به روش گیاهیچه

برخی از گیاهان در انتهای ساقه شان روی برگ گیاهیچه تولید می کنند. این گیاهیچه کوچکتر از گیاه مادر و دقیقا با همان ویژگی ها است. وقتی که ریشه و برگ های گیاه بزرگ شده و رشد کنند، می توانند مستقلانه به رشد خود ادامه دهند. فقط باید گیاهیچه را از روی ساقه یا برگ جدا کنید و در گلدانی با خاک مناسب برای رشد قرار دهید. بعد از گذشت چند هفته می توانید رشد خوب را در گیاه خودتان ببینید.

گیاهیچه به دو صورت رشد می کند. بعضی از آن ها می توانند روی همان برگ یا ساقه خودشان ریشه دار شوند و برخی دیگر حتما باید با خاک تماس داشته باشند تا ریشه دار شوند. اگر گیاهیچه ای ریشه دار شده است و می خواهید آن را جدا کنید باید خیلی دقت کنید تا به گیاهیچه صدمه ای وارد نشود. می توان با وسیله ای مثل موچین این کار را انجام داد. این نکته مهم است که همه گیاهیچه ها را از ساقه یا برگ جدا نکنید تا گیاه صدمه نبیند.

گیاهیچه هایی که برای رشد کردن نیاز دارند ریشه دار شوند بهتر است در یک گلدان کوچکتر در کنار گیاه مادر قرار داد و ساقه ای که دارای گیاهیچه است را روی آن خم کنید. در این حالت گیاهیچه باید با خاک تماس برقرار کند. پس از مدتی گیاهیچه ریشه می دهد و می توانید آن را جدا کنید. چند نوع از گیاهانی که می توان به روش گیاهیچه تکثیر داد به صورت زیر است.

  • ارکیده شاپرکی
  • پیله ای قاشقی
  • گندمی

روش قلمه زدن ساقه و یا شاخه

قلمه زدن


گیاهان زیادی را می توان از روش قلمه زدن تکثیر کرد. در این روش از تکثیر باید ساقه بدون گلی را در فصل بهار یا تابستان انتخاب کنید. بعد از انتخاب ساقه باید آن را در خام قرار داده به طوری که بیشتر آن در خاک باشد. در بعضی از گیاهان باید به ساقه استراحت داد و بعد درون خاک کاشت. مثلا کاکتوس ها و ساکولنت ها باید چند ساعت تا یک روز را در بیرون خاک قرار داده شود. در این حالت قسمت پینه آن بسته می شود و خشک می شود تا قلمه زدن با موفقیت انجام گیرد.

انواع روش های قلمه زدن به صورت زیر است.

  • قلمه چوب سخت یا خشبی
  • قلمه چوب نیمه سخت یا خشبی
  • قلمه چوب نرم
  • قلمه علفی

نگهداری و مراقبت از ریشه های جدید در قلمه زدن

زمان ریشه زدن در گیاه قلمه زده شده بستگی به نوع گیاه دارد. اگر قلمه ها را درون خاک گذاشته اید، خیلی آرام خاک را کنار بزنید و ریشه ها بررسی کنید تا وضعیتشان دستتان بیاید.

اگر ریشه ها به اندازه 3 سانتی متر رسیده باشند، باید گیاه جدید را به یک گلدان دیگر منتقل می کنیم. کار سخت در این روش این است که گیاه را از یک محیط خیلی مرطوب باید به محیطی خشک تر منتقل کرد. در هفته های اول حتما گیاه را به طور مستمر بررسی کنید.

بهتر است برای رشد گیاه منتقل شده از یک کود محلول در آب استفاده شود. در ماه یکبار هم کار کوددهی حتما انجام شود. بعد از رشد پیدا کردن گیاه در بهار و تابستان هفته ای دو بار و در پاییز و زمستان در ماه یکبار کار کوددهی را انجام دهید.

تکثیر گیاه به روش خوابانیدن

بیشتر گیاهان رونده و گیاهانی که می خزند یا ساقه آن ها می تواند به طور مستقل ریشه دهد را می توان با این روش تکثیر کرد.

روش خوابانیدن زمینی برای تکثیر گیاهان آپارتمانی

در این روش باید حتما یک ساقه قوی و سالم انتخاب شود. بعد آن را با یک گیره یا سیم در یک گلدان دیگر در کنار گلدان اصلی قرار داد. گیاه را با خاک تماس داده تا ریشه دهد.

تکثیر به روش خوابانیدن

خوابانیدن هوایی در تکثیر گیاه خانگی

در این روش باید تعدادی از برگ های ساقه را از ریشه خارج کنید. در وسط جایی که برگ را از ساقه جدا کرده اید یک خراش روی ساقه ایجاد کنید. حدود 1 تا 2 سانتی متر از پوست روی ساقه را بکنید و مواظب باشید این خراش ترمیم نشود. در وسط آن می توان یک خلال دندان قرار داد تا از ترمیم شدن آن جلوگیری شود. باید مقداری خزه اسفاگنوم را خیس کرده و در آن محل قرار دهید و رویش را با یک پلاستیک روشن بپوشانید. هوا یا رطوبت نباید وارد شود.

بعد از گذشت یک ماه می توانید ریشه را ببینید. بعد ساقه ریشه داده شده را از گیاه اصلی جدا کنید و در جایی دیگر بکارید. تمام توپ ریشه باید با ساقه جدا شود.

سخن آخر

در این مطلب درباره روش های مختلف تکثیر گیاهان آپارتمانیو خانگی صحبت کردیم. هر روش تکثیر مناسب بری یک یا چند نوع گیاه است. برای تکثیر گیاهان خود درباره نوع گیاهتان و روش های تکثیر آن حتما مطالعه نمایید.

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید