منو دسترسی
بهترین کود گیاهان باغچه

بهترین کود برای گیاهان باغچه ای

برای اینکه گیاهان باغچه شما رشد خوبی را داشته باشند باید مواد مغذی دریافت کنند. مواد مغذی توسط کود به گیاه می رسد. در این مطلب درباره بهترین کود برای گیاهان باغچه ای می خوانیم.

مواد مغذی لازم برای گیاهان باغچه ای به دو دسته تقسیم می شوند. ماکروها و میکروها هستند. ماکروها درشت مغذی ها و میکروها ریز مغذی ها هستند.

  1. ماکروها : ماکروها از کربن، نیتروژن، هیدروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد تشکیل می شوند.
  2. میکروها : میکروها از آهن، منگنز، روی، بر، مس، مولیبدن، کلر، سدیم، سیلیسیم تشکیل شده اند.

همه گیاهان در طول رشدشان به این مواد نیاز دارند. گیاه وقتی به بهترین رشد خود می رسد که دارای سبزینگی بیشتر و بالایی باشد. سبزینگی بیشتر باعث غذاسازی بیشتر در گیاه می شود. پس در ابتدای رشد گیاه باید از مواد غذایی استفاده شود که دارای نیتروژن، کلسیم، منیزیم، گوگرد و آهن بیشتری باشند.

نیتروژن از اجزا اصلی سلول یک گیاه از جمله کلروفیل هل می باشد. کلروفیل در سبزینگی و عملیات فتوسنتز گیاه نقس موثر و مهمی را دارد. پس نیتروژن در رشد خوب و سرسبزی گیاه بسیار موثر است.

کلسیم در گیاه دو نقش بسیار مهم را دارد. یک نقش ساختمانی است که دیواره سلولی را می سازد. درباره منیزیم هم می توانیم بگوییم که یون های منیزیم نقش مهمی در فعال سازی آنزیم های دخیل در فتوسنتز دارند. منیزیم قسمتی از ساختمان حلقوی مولکول کلروفیل می باشد. گوگرد هم همانند نیتروژن در سبزینگی گیاه بسیار موثر است و آهن کارش بیشتر شبیه منیزیم است. پس کودی که همه این عناصر را داسته باشد بهترین کود برای گیاهان باغچه ای است.

مزایای استفاده از بهترین کود برای گیاهان باغچه ای

  • برای استفاده در همه گیاهان قابل رشد در باغچه
  • مناسب برای شرایط آب و هوایی متفاوت
  • دارای مواد غذایی مورد نیاز گیاه باغچه
  • عدم آلودگی و بوی بد

استفاده از بهترین کود برای گیاهان باغچه ای

چرا باید کود مناسبی برای گیاهان باغچه تهیه کنیم؟

در باغچه گیاهان و درخت ها و گل های زیادی کاشت می شود. خاک باغچه هم در اثر گذر زمان، مواد مغذی خود را از دست می دهد. در نتیجه نمی تواند رشد خوبی را داشته باشد. در طول رشد گیاه باید کود مناسب و سرشار از مواد مغذی با خاک باغچه اضافه شود. در نتیجه از پژمرده شدن گیاه جلوگیری می شود. با استفاده از کود مناسب و سرشار از مواد معدنی می توان شاهد رشد بهتری در گیاهان باغچه باشیم.

انواع کود برای خاک باغچه

برای انتخاب بهترین کود برای گیاهان باغچه ای می توان از دو نوع کود این کار را انجام داد. برای خاک باغچه هم از کود حیوانی و هم از کود شیمیایی استفاده می شود. بستگی به شرایط گیاه، خاک و محیط انتخاب نوع کود صورت می گیرد. کود مرغ، کود گاوی، گود اسبی، کود گوسفندی از انواع کودهای حیوانی است که برای گیاهان باغچه می توان تهیه کرد. کود مناسب از هرگونه بذر، حشرات و علف های هرز باید عاری باشد.

برای آنکه کوددهی به گیاه نتیجه بهتری را داشته باشد، بهتر زمان مناسب این کار را انجام داد که در اواخر فصول سرد، بهترین زمان کوددهی برای گیاهان باغجه ای است.

انواع کود برای خاک باغچه

انواع بهترین کودها برای گیاهان باغچه

برای کودهی گیاهان خانگی و یا باغچه ای انواعی از کودها وجود دارد که نام می بریم.

کود با انتشار کند

این کود بسیار برای گیاهان باغچه مناسب است. این کود به کندی و در زمانی طولانی به داخل خاک انتشار می یابد. در نتیجه مورد استفاده گیاه قرار می گیرد. اما مورد مهم این است که این نوع از کود برای استفاده گیاه در زمستان مناسب نیست.

قرص ها و چوب ها

ریز مغذی های موجود در این نوع از کودها در مدت یک ماه و یا بیشتر در خاک منتشر می شود. این نوع کود به طور یکنواخت در گیاه پخش نمی شود و ممکن است که کود به ریشه گیاه نرسد.

کود مایع

روش کوددهی مایع از بهترین روش های کوددهی به گیاهان باغچه ای است. مواد مغذی کود در این روش به ریشه گیاه می رسد. مقدار کود را می توان در این نوع کوددهی در زمان رشد و یا خواب گیاه تغییر داد. در زمانی که گیاهی در حال از بین رفتن است از کود مایع استفاده می کنند.

بهترین زمان کوددهی به گیاه

بهترین زمان کوددهی به گیاه

اگر گیاه شما در حال از بین رفتن است باید فورا کوددهی را شروع کنید. در غیر این صورت بهتر این است که کوددهی در فصولی که گیاه رشد می کند انجام گیرد. بیشتر گیاهان بین 2 تا 4 هفته یکبار نیازمند کوددهی هستند. کوددهی گیاه را به طور منظم ادامه دهید تا گیاه به مرحله پژمردگی نرسد.

از بهترین زمان کوددهی اواخر زمستان و اوایل بهار و یا در تابستان است. در هنگام کوددهی گیاه نصف غلظت مواد را به گیاه برسانید تا گیاه یکدفعه در برابر ریز مغذی های زیاد قرار نگیرد و شوک نشود. کوددهی باید بر اساس سن و نوع گیاه انجام شود. مثلا گیاهان جوان تر کوددهی بیشتری نیاز دارند و یا گیاهان زینتی ماهی یکبار کوددهی برایشان کافی است.

سخن آخر

در هنگام استفاده از کود برای گیاهان باغچه بهتر است که دستورالعمل های موجود بر روی بسته کود را به دقت خوانده و میزان مصرف و تکنیک های تولید کننده کود را برای نتیجه گیری بهتر را انجام دهید. میزان مصرفی بهترین کود برای گیاهان باغچه ای باید حتما بررسی شود. استفاده زیاد و اشتباه باعث سوزانده شدن ریشه گیاهان می شود. کود زیاد برای گیاهان بسیار مضر است.

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید