منو دسترسی
کاشت بذر گل شقایق

آموزش کاشت بذر گل شقایق

گل های شقایق بسیار زیبا هستند. گل شقایق را می توان از بهترین گیاهان برای تکثیر و گل دهی در گلدان و باغچه دانست. در این مطلب درباره آموزش کاشت بذر گل شقایق می خوانیم.

کاشت بذر گل شقایق بهترین روش برای تکثیر گل شقایق است. مراحلی که در ادامه بیان می شود برای کاشت بذر گل شقایق است.

بهتر است در ابتدا بدر گل شقایق را از فروشگاه های معتبر گل و گیاه تهیه کنید. بذر شقایق باید باکیفیت و اصل باشد تا گل های زیبا و باکیفیتی را پرورش دهید. فروشگاه گیاهامی بذرهای گل شقایق را در بسته های آلومینیومی با بهترین کیفیت به دست مشتریان می رساند.

از ویژگی های بذر گل شقایق می توان یه کوچک بودن آن اشاره داشت. می توان آن ها را به تعداد چند عدد در گلدان هایی به شکل مستطیل ساخت.

کاشت بذر گل شقایق در زمین

بذر شقایق

در کاشت بذر گل شقایق دو نوع کاشت وجود دارد. کاشت در گلدان یا کاشت در زمین است. کاشت بذر گل شقایق در زمین بهتر است در اسفند ماه کمی ماسه یا خاک نباتی را به زمین اضافه کنید. خاک را خیلی خوب بیل زنید. بعد خاک را حتما ضد عفونی کنید. سمپاشی باعث جلوگیری از ورود مورچه و آفت می شود. بذرها را روی زمین بپوشانید و روی آن را با گود گاوی سرند شده تا 1 سانتی متر بپوشانید و پس از تقریبا 10 روز بذرها، جوانه می زنند. جوانه زدن بذرها ممکن است تا دو هفته هم طول بکشد. 

کاشت بذر گل شقایق در گلدان

  1. خاک گلدانتان را به صورت شیاری تا عمقی بین نیم تا یک سانتی متری گود کنید.
  2. بذرها را داخل شیارهای ایجاد شده قرار دهید. بعد روی آن را با یک لایه نازک از خاک و کود پوشانده و سطح خاک را با یک اسپری آبیاری نمایید.
  3. تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند، شیوه آبیاری به همان روش اسپری کردن باشد. علت این کار این است که بذرها در خاک جا به جا نشوند و یا در خاک فرو نروند. وگرنه جوانه ها در خاک خفه می شوند.
  4. گلدان باید در محلی باشد که نور خورشید وجود دارد تا بذرها جوانه بزنند.
  5. خاک همیشه مرطوب باشد تا بذرها جوانه بزند.
  6. بذرها بین 2 تا 4 هفته جوانه می زنند.
  7. اگر جوانه ها متراکم هستند، مقداری از جوانه های ضعیف را از گلدان حذف کنید. با این کار فضای کافی برای رشد جوانه های دیگر ایجاد می شود.
  8. تقریبا بعد از 12 هفته گلهای زیبای شقایق می رویند.

نوع بذر گل شقایق

این بذر از نوع بذور سلکسیون می باشد. این بذرها به دست اصلاحگران تولید نمی شود. در تولید این بذور، دو لاین یا دو گیاه با کیفیت زیاد را به صورت بسته گرده افشانی کرده و بذرهای سلکسیون به وجود می آید.

بذر گل شقایق مرغوب

بذر گل شقایق

  • برای خرید بذر خوب و مرغوب به نکات زیر دقت شود.
  • از شرکت های معتبر بذور را تهیه کنید.
  • بذرهایی که شکل و اندازه و وزن یکی دارند، مرغوب هستند.
  • قوه نامیه بذرها بیشتر از 80 درصد باشد.
  • در بسته بندی هیچ بذر آسیب دیده و شکسته شده ای وجود نداشته باشد.
  • از رنگ و بوی برها می توان به کیفیت آن ها پی برد.

قیمت بذر گل شقایق

برای خرید بذر گل شقایق باید به کیفیت آن توجه زیادی کرد. بذرهای باکیفیت در زمان کوتاهتری جوانه می زنند و گل های شاداب و زیباتری هم دارند.

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، بذرهای گل شقایق در بسته های آلومینیومی به قیمت 5000 هزار تومان در فروشگاه معتبر و آنلاین گیاهامی به فروش می رسد. بذرهای گل در فروشگاه گیاهامی چه در تهران و چه در شهرستان در کوتاهترین زمان درب منزل تحویل مشتری داده خواهد شد.

درباره گل شقایق

گل شقایق بیشتر یکساله است. خیلی کم ممکن است که دو ساله هم باشد. در مزارع کشاورزی این گل را به عنوان علف هرز می دانند. گونه های گوناگونی از این گل وجود دارد. مثلا گونه وحشی آن در کشور ما به وفور وجود دارد و در دامنه کوه ها و مزارع و دشت ها به صورت خودرو می رویند.

گل های شقایق به طور منفرد در انتهای ساقه اصلی و شاخه فرعی روییده و گل ها حالتی افتاده دارند. اندازه قطر هر گل بین 30 تا 80 میلی متر است. بیشتر به رنگ قرمز و بنفش و خیلی کم ارغوانی و سفید هستند. نوع وحشی این گل به صورت قرمز گلگون است.

از اواخر قرن نوزدهم میلادی با انجام پرورش در باغ ها رنگ های مختلفی از این گل به رنگ سفید و صورتی و شاه بلوطی تیره به وجود آمده است.

نگهداری از گل شقایق

گل شقایق

  1. بعد از کاشت بذر گل شقایق و جوانه زدن و گل دادن آن ها باید نگهداری خوبی هم از گل ها داشت. در کل نگهداری از گل شقایق خیلی راحت است. شرابط محیطی گل شقایق را به صورت زیر بیان می کنیم.
  2. شقایق در خاک هایی که حاصلخیز است و زهکشی بالایی دارد، رشد خیلی خوبی می کند. بهترین خاک، مخلوط خاک باغچه و خاک برگ است.
  3. گل های شقایق به محیط های خشک سازگاری دارند. خیلی نیازی به آب ندارند. آبیاری را طوری انجام دهید که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد.
  4. گل شقایق به نور کافی و مناسب خورشید برای رشد احتیاج دارند.
  5. بهترین دما برای گل های شقایق دمای 21 درجه است ولی تا دمای 15 درجه سانتیگراد را هم حمل می کنند.
  6. گل های شقایق خیلی هم از حشرات و آفات آسیب می بینند. رطوبت زیاد خاک در طول رشد گل شقایق باعث می شود تا بیماری قارچی برای گیاه به وجود آید. حالت غرقابی برای گیاه مضر است و به آن آسیب می زند.
  7. گلدان در هنگام کاشت بذر گل شقایق باید زهکشی شده باشد.
  8. گل شقایق برای بالکن و تراس بسیار مناسب است.
سخن اخر

کاشت بذر گل شقایق خیلی کار سختی نیست و نگهداری از آن ها هم بسیار راحت است. با نکاتی که در این مطلب ارائه شد می توانید گل های زیبایی از شقایق را در باغچه و یا گلدان خود داشته باشید.

عنوان ماژول

توضیحات ماژول در این قسمت قرار میگیرد

از ویژگی های بذر مرغوب چیست؟
از ویژگی های بذر مرغوب چیست؟

همه دانه های بذر داخل پک دارای یک سایز و یک اندازه و یک وزن باشند. بذر شکسته و بدفرم داخل پک نباشد. 

دلیل پوسیدگی و از بین رفتن گل شقایق چیست؟
دلیل پوسیدگی و از بین رفتن گل شقایق چیست؟

دلیل پوسیدگی و پژمردگی گل شقایق وجود امراض قارچی و باکتریایی است. در صورت نبود شرایط مساعد این اتفاق برای گیاه می افتد. 

زمان کاشت بذر گل شقایق چه زمانی است؟
زمان کاشت بذر گل شقایق چه زمانی است؟

بهتر است بذرهای شقایق در شهریور، مهر و یا اسفند بکارید. 

افزودن ماژول جدید
0%

سبد خرید